torsdag 29. mai 2008

A-ttention I- nterest D-esire A-ction

Reklame skal skape interesse og styre folks meninger. Ofte er dette for varer eller tjenester.
Ordet rekalme kommer av det latinske reclamare som betyr "å rope igjen og igjen". Rekalme utformes som oftest av rekalmebyråer og blir formidlet via ulike massemedier.

Forskjellige rekalmetyper:
-Plakat
-Film
-Radio
-Flyers
-T V
-Ads

Virkemidler:
-Rim
-Slagord; Løp og kjøp!
- Bilder
-Skarpe farger
-Lyd og lys

En reklame på TV jeg har lagt veldig mye merke til i det siste er VGs raklame der "Enga" fans disser "Lsk" fans. Reklamen har tatt i bruk skarpe farger, lyd og lys. Den er humoristisk og har en fengende sang som setter seg på hjernen. Jeg mener VG reklamene generelt er kreative og har gode poeng og er noe en husker i lang tid etter.
En annen reklame som festet seg i hodet mitt er reklamen for Tine yogurt. Reklamen består også av en sang, "Turn around", som gjør at en husker reklamen godt. Sangen passer godt til filmen og store kontraster vises frem.

2 kommentarer:

LK sa...

Begge disse reklamene er fine og gode eksempler. Kan du si noe mer om hvilke virkemidler de bruker?

Linn Opsahl sa...

Hvordan virkemidler da? for har jo skrevet at de bruker lys, musikk, kontraster osv.