fredag 28. mars 2008

Og du kaller meg farget?


Et av mine favoritt dikt er et engelsk dikt om rasisime. Diktet er skrevet av en anonym Afrikans gutt og oversatt fra Engelsk til Norsk.

Og du kaller meg farget?

Da jeg ble født,var jeg svart.

Når jeg fryser, er jeg svart.

Når jeg er varm, er jeg svart.

Når jeg er syk, er jeg svart.
Når jeg er redd, er jeg svart.

Når jeg dør, er jeg svart.


Men du,

Da du ble født,var du rosa.

Når du fryser, er du blå.

Når du er varm, er du rød.

Når du er syk, er du grønn.

Når du er redd, er du hvit.

Når du dør, er du lilla.

Og du kaller meg farget?

Diktet handler om hvordan vi "hvite" skifter farge etter hvilket humør vi er i mens Afrikanerne er svarte uansett humør. Dette diktet gir et godt poeng. Vi kaller dem farget, men egentlig så er det vi som er fargede, ettersom vi bytter farge så ofte. Første gang jeg hørte diktet var da jeg bodde i USA i 2002. Det har siden vært favoritt diktet mitt.

3 kommentarer:

LK sa...

Et flott dikt som sier mye om de hvites overlegne selvbilde... Vet du hvor jeg kan finne originalen?

Linn Opsahl sa...

orginalen på engelsk? er ikke helt sikker.

Unknown sa...

bra dikt